Search This Blog

Ubat Stress Paling Mujarab

Assalamualaikum..

Let's me said like sembang-sembang okie. ^-^
Seriusly bila bercakap pasal 'STRESS' je mesti akan bayangkan pegang kepala or tarik rambut macamni.
*from google
Biasanya banyak benda yang membuatkan kita 'stress' takpon orang panggil 'tension'. Stress boleh datang dari faktor-faktor macam kat bawah ni:-


  1. Tekanan / longgokan kerja nak kena settle masa kat tempat kerja.
  2. Deadline dah nak dekat tapi satu hape pon tak siap lagi. *ni stress yang memang diundang*
  3. Kena marah dengan boss (bagi yang kerja) / lecture / mak ayah / sesape yang disekeliling kita.
  4. Carik barang tak jumpe. *nie biasanya bila barang tu sebenarnya baru je nampak tapi bila nak tak jumpe*
  5. Gaji masuk lambat / floating 2-3 hari time kita memang nak kena guna duit. *ni la yang selalu kengkawan opis ngadu time ujung bulan..haha..*
  6. Kereta kena 'block' time kita ada urgent meeting / nak kena pegi site. *plus orang yang block tu ntah mana dan die tak 'free' kan gear. Haa..ni stress plus plus*
Banyak la lagi sebab musabab yang boleh datangkan 'stress'. Dan bila 'stress' datang opcos la emosi negatif menjadi raja. Haaa..bila dah macam tu sebenarnya kita ni dok tahap yang bahaya tahu. 

Dalam hidup ni, emosi yang paling kita kena jaga ialah AMARAH. Stress mendekatkan kita dengan perasaan marah. So acane nak kawal marah..?

Dear bro & sis..did you remember when we was a little..? What we're doing to release tension?.
Bila kita marah dan nanges sebab abang / kakak / adik / sepupu kita buat kita. Then someone else datang sambil pujuk dan cakap..
"Sape buat ni cakap sape..meh nak *pok(pukul) die balik..!"
Kita pulak bukan main puas ati bila orang yang backup kita tadi pukul orang yang buat kita nanges/marah tadi (walau sebenarnya pukul memain je. atas angin) ^-^. Then lepas tu kita playing back with them without any stress. *lupa dah marah tadi*.


That is the stories when we were little kids. Tapi sekarang, macammana nak kurangkan stress dan kawal kemarahan...?

Senang. Kita tahu apa yang kita suka. Apa yang menarik minat kita. Apa yang boleh buat kita ketawa.
Ada orang suka baca majalah. Ada yang suka bersembang. Ada yang suka sendirian. Ada yang suka tangkap gambar. Ada yang suka tengok video yang kelakar. Ada jugak yang suka dengar lagu.


"Take a few minutes to pause your time."
Ambil sedikit masa kita dan lakukan apa yang kita suka. Buy time with that activity. Tapi janganlah sampai lalai pulak. Bagi saya kalau time stress, saya suka buat benda 'randomly'. Kalau waktu tu memang ada lagu saya dengar lagu. Kalau di tengah kepadatan manusia, saya suka lihat gelagat manusia dan ketawa sendiri.



Kita melihat, kita belajar. Itu juga satu pelajaran yang Allaha SWT kasi kat kita bukan. Tapi paling saya minat adalah photoshoot 'beauty of nature'. Keindahan ciptaanNya. And when i'm stress, i'll throwback all the pictures and that make me smile.



No comments:

Post a Comment

Budak Baik Cakap