Search This Blog

Sakit dan Kerja

Assalamualaikum..hai semua

Haa..tajuk kemain gituuh. Ok meh nak cerita. Punya la dah lama tak demam alih-alih Allah nak kasi ujian kan. So..2 minggu lepas adalah kali pertama kita amik MC taw!..dah dekat 4 tahun kerja ni memang jarang la nak layan demam sikit2. Tapi...sebab memang dah tak daya sangat nak bangun, maka saye pon MC la sehari.

Sape takut makan ubat..? ok goyang pipi sebab kita geng. Ubat..??!! oh man..bukan takut tapi memang tasuka makan lah. Jenis bukan makanan feveret gituh. Lagipun ubat ni kan drug..so tak elok untuk badan kite. (beribu alasan)



Hah..balik citer tadi. Masa saye cakap nak MC tuh memang la sy dalam keadaan yang sangat teruk. Lepas solat subuh, dengan tak makan ape2 trus telan ubat tahan sakit. Trus lena sampai nak dekat asar. Masa terjaga tuh...Allahu...Tuhan saje yang tahu betapa sakit itu adalah satu ujian. Dengan satu badan sakit...dengan lemah segala anggota..dengan takde daya nak angkat tangan pon..masatu baru lah tahu cane orang yang terlantar sakit kat sepital. Tekak dah kebas memang takde suara..tulang belakang bagai dihenyak2..6 sense da lumpuh.

Masatu pikir...selama ni sihat tu nikmat sangat. Boleh bergelak, makan, kerja, lompat2 bagai. Sambil terkebil2 tu la rasa nak nanges sangat. Mak ayah kat kampung, abang2 n kakak2 kat tempat lain, Kengkawan kerja. Masa tu ingat pesan Mak "Allah rindu pada kita..sebab tu DIA kasi ujian sebab nak dengar rintihan kita..". Trus paksa diri bangun. Allah ada. Dia kasi kekuatan.

Mandi..Solat..telan lagi ubat 2 butir. Tunggu housemate balik kerja trus bawak gi klinik. Alhamdulillah..Doktor kasi MC. Katanya tonsil kat tekak.(luka dalam tekak). Siap pesan suruh elak makan makanan suam dan panas, pastu takboleh makan benda pedas. Pastu kena makan aiskerim. Hah..part aiskerim tu yang 1st time dengar tuh. Excited ok seorang doktor suh makan eskerim. Tapi dia kasi sehari jek MC. Takpe lah kan. Balik klinik trus carik eskerim. Yey!

Esoknya gagahkan diri pegi kerja. Ada tanggungjawab perlu dilaksanakan. Dulu sahabat Nabi tetap pergi berperang bertarung nyawa. Takkan la kita Allah bagi ujian sakit skit tak boleh kuatkan semangat nak gi berjuang kan?..

Ade jenis manusia yang rajin amik MC. Walaupun sihat walafiat. Tak baik taw. Rezeki tu kena bersih. Sebab tu kita kena suka apa yang kita ada dan buat. Sebab kerja yang berkualiti datang dari hati yang suci. Moga kita jadi pekerja yang cemerlang dimata Allah. InshaAllah.