Search This Blog

Buah dan Sihat

Assalamualaikum..tak jawab dosa (trick ngorat org dedulu)

Bismillahirrahmanirrahim..

Hokei kekakak dan abam2 seantero dunia, meh nak kasitau dan kasi ingat pada yang tak ingat atau lupa. Tahu tak buah-buahan ada khasiat dan kebaikan tersendiri. Haa..bukan sesuka hati je buah tu nak idup tau.



Ok tahu tak buah-buahan ni jugak makanan sunnah Nabi kita Muhammad s.a.w. Meh kita baca sesama apa khasiat buahan macam dalam gambar atas ni.

Anggur - Mencegah penyakit yang berkaitan dengan hati. Termasuklah sakit hati dan patah hati. Haha yang belakang tu gurau ok

Tembikai merah - Mencegah penyakit kanser prostat dan penyakit berkaitan jantung. Jantung kita ye bukan jantung pisang mahupun jantung kucing

Tembikai susu - Mengawal tekanan darah (kire cam stabilkan blood pressure), Merawat penyakit hepatitis dannn yang paling orang suka dengar sangat is siapa yang amalkan makan buah tembikai susu ni....boleh turun berat badan hokei! Ini seyes..tapi toksah la pegi baham 3-4 biji sekali makan sehari semata nak kurus!.

Buah-buahan itu salah satu nikmat dunia yang Allah S.W.T beri pada kita. Kandunga gula dalam buah itu menyihatkan dan bukan memudaratkan macam gula yang kita buat air tu. Lagipun ini kan sunnah dan bila kita makan buah-buahan dengan automatik kita ikut sunnah Nabi. Dapat makan, dapat kenyang, dapat pulak pahala. Senang giler!

So..lets start with healthy life and Sunnah is so sweet like honey. Muah ciked semua!