Search This Blog

Jangan Cakap Pandai



Hei kawan..
Kau tak ada dalam cerita aku dulu
waktu aku karang kisah hari ini
kau cuma watak yang sekarang
tak pasti akan terpalit 'engkau' 
dalam cerita aku atau mungkin tak

Ingat..
Kau tak ada masa aku sendu pilu
Masa semua manusia bentangkan khilaf aku
Waktu iblis cuba tutup kisah benar itu
Masa tu aku jatuh lagi kena timpa beban
Masa tu aku hanya ada Tuhan

Jadi..
Jangan tahu cakap melambung
Berbahasa tinggi menggunung
kalau kau sendiri tak pernah rasa
apa itu orang kata hakikat derita
Bila sendiri di tindas masa tak daya

Cik kak..
Siapa aku sekarang itu yang kau nampak
Apa aku dulu kau tak kan pernah tahu
Sebab itu perit jerih seorang aku
Tak ada sebab untuk kau tahu
Melainkan kau juga pengembara 
Seperti aku....

Brader..
Dunia ni bukan kekal panjang
Mati tu bukan kita yang rancang
Kalau sendiri tak tahu hidup esok
Jangan cakap pandai menilai insan tu buruk
Ntah kau sendiri yang lagi teruk

Sahabat..
Buruk manusia jadi teladan
Baik manusia jadikan pedoman
Baru hidup tu punya iman
Jangan asyik nak ikut jalan setan

So...
Kalau kau tak tahan panas matahari
Mesti kau takkan tahan suatu hari nanti
Masa kita semua mati

No comments:

Post a Comment

Budak Baik Cakap