Search This Blog

Sujud Seorang Hamba


permulaan sepertiga malam yang indah nian.. Ya Khaliq, hamba-MU ini bersujud memohon keampunan, menyembah-Mu demi keredhaan, dalam dunia yang tiada batas dan sempadan.. 


dalam kekalutan manusia mengejar kemewahan, hamba-MU bermunajat memohon kekuatan. bukan kekuatan zahir tetapi kekuatan iman yang menipis..


dalam kegembiraan manusia melunaskan nafsu, hamba-MU ini memohon dan mengadu hanya pada-MU agar dihulurkan sedikit bantuan-MU selaku benteng pertahanan dalam peperangan antara IMAN dan NAFSU.. iman perlu menakluki dan memenangi peperangan ini agar nafsu dapat dikawal oleh tentera-tentera zikrullah..


dalam kepalsuan yang diwancanakan oleh manusia sebagai kebenaran, hamba-MU ini merintih rindu pada-MU dan meminta berlayar dan berjalan dengan arah jalan-MU yang lurus agar pertemuan hakiki itu akan menjadi sebuah pertemuan yang penuh kenikmatan dari-MU...


dalam keangkuhan manusia memanipulasi pangkat dan kuasa, hamba-MU ini merintih merayu kepada-MU yang telah menciptakanku dan menganugerahi perjalananku dengan sesuatu yang penuh suci jauh didasar hati yang dipanggil jiwa, agar aku menyelami dan menjagai supaya ia tidak dicemarkan dengan lautah darah kemaksiatan..


YA KHALIQ pemegang nyawaku dan urusanku ditangan-MU.....kesabaranku semakin lemah, tentera hati semakin patah, benteng jiwa semakin goyah, langkahku punah, nafasku lelah...WAHAI TUHAN yang Maha Mengetahui, dihadapan-MU aku rebah...peliharalah jiwaku yang semakin gundah...temaniku dalam ujian senang dan susah..terangilah jalan menuju-MU yang indah..


Ya RABBI zat AGUNG...andai kata kalam amalanku didunia ini berhenti, andai aku bakal kembali, dan nafasku akan terhenti, andai malaikat-MU datang menjemput diri ini, andai saat pengaduanku berakhir diduniawi, hanya satu permintaanku...aku ingin kembali kepada-MU suci seperti bayi...agar segala kesakitan duniawi yang diakhiri dengan SAKHRATULMAUT itu membawaku pulang kehadapan-MU sebagai seorang bidadari dan sebagai penghuni syurga-MU yang abadi...