Search This Blog

Tea Untuk Elak Penyakit Kanser



Tadi mase darjeelingSketch jenjalan kat web about.com berminat nak carik tentang TEA or else kita panggil TEH. Nak menyingkap pengetahuan tentang tea la kononnye kan. Yela kita selalu minum tea but tak amik taw 0r tak penah taw pon apa sebenarnya surat-beranak TEA ni kan..(jangan ingat kita jek ade surat beranak!) .. Ok2 tak mau nak ngarut panjang la kan .. macam korang baca kat title en3, minum TEA sebenarnya boleh elak or boleh kurangkan risiko nak dapat penyakit kanser. Macam kita semua tau yang kanser ni 'SILENT KILLER' no.1 dalam ranking dunia (kalah bola sepak dunia!).


 Ok sebelum tu mari kita amik taw asal-usul keturunan TEA ni..menurut sumber..

 'Teh juga merujuk pada aromatik minuman dibuat dari daun disegar-semula dengan kombinasi air panas atau direbus. Nama umum untuk tanaman ini adalah Camellia '.

"Terdapat enam jenis teh = putih, kuning, hijau, oolong, hitam, dan teh pasca-fermentasi dan yang paling umum dijumpai di pasaran adalah jenis teh putih, hijau, oolong, dan hitam. Beberapa kelainan yang membezakan teh, seperti teh oolong tradisional dan teh Pu-erh, teh pasca-fermentasi, boleh digunakan medicinally."

Ok sekarang nak cakap pasal ubati penyakit kanser .. Semua teh yang tersenarai ada manfaat or kelebihan tersendiri, antaranya adalah 'GREEN TEA' .. it's special sebab pertama adalah aroma green tea lebih menenangkan dan yang kedua ia bagi kesan yang besar untuk mengurangkan risiko dapat penyakit kanser. Kalau tak percaya baca fakta kat bawah ni ..


"Majalah Kesihatan Jepun menyiarkan sebuah laporan yang menyatakan bahawa lelaki yang meminum sepuluh cawan teh hijau pada setiap hari dapat mengelak kanser selama tiga tahun lebih lama daripada lelaki yang minum kurang dari tiga cawan sehari (mengandungi 240 - 320 mg polyphenols dalam tiga cawan teh hijau)."

"Sementara itu, satu kajian daripada Cleveland Western Reserve University membuat kesimpulan bahawa minum empat atau lebih cawan teh hijau pada setiap hari dapat membantu mencegah rheumatoid arthritis, atau mengurangkan gejala pada orang yang sudah menderita daripada penyakit ini. Dan saintis Jepun di Saitama Cancer Research Institute mendapati bahawa ada recurrances lebih sedikit dari kanser payudara, dan penyakit menyebar kurang cepat untuk seorang wanita minum lima cawan atau lebih teh hijau setiap hari."

~jom kita minum green tea sama-sama~


   

No comments:

Post a Comment

Budak Baik Cakap