Search This Blog

Fakta Unik Tentang Nyamuk

Ramai menganggap bahawa semua jenis nyamuk adalah haiwan penghisap darah. Tahu tak yang sebenarnya darah bukan makanan utama untuk semua nyamuk.


Fakta menarik :-
  1. Hanya nyamuk betina yang menghisap darah semasa proses pembiakan (bertelur). Ini kerana nyamuk betina memerlukan sejumlah besar protein amino yang terdapat dalam darah.
  2. Darah bukan makanan utama nyamuk. Mereka lebih suka pada nextar dari bunga, madu dan sebagainya.
Kenapa nyamuk dikatakan penyebar penyakit?. Kerana Tuhan ciptakan mereka lengkap dengan senjata untuk melindungi mereka yang sangat kecil. 

Perkara unik tentang nyamuk :-
  1. Nyamuk betina mempunyai 100 mata diatas kepala, 48 gigi dan 3 jantung dengan setiap satu mempunyai organ lengkap. 
  2. Selain itu, seekor nyamuk mempunyai 6 pisau dibelalai yang mempunyai fungsi yang berbeza.
  3. Nyamuk mempunyai sejenis deria seperti infra merah yang membolehkan mereka mengesan kulit mangsa dalam keadaan gelap.
  4. Jarum suntikan nyamuk juga mempunyai fungsi bius yang membuatkan manusia tidak merasakan gigitannya. Manusia hanya akan menyedari gigitan nyamuk hanya apabila darah dihisap masuk kebadan nyamuk.
  5. Nyamuk akan mengeluarkan air liurnya bagi mengelak dari darah yang dihisap membeku. Seperti yang kita tahu, darah akan membeku apabila terdedah dengan udara bukan?.
  6. Apabila nyamuk 'kenyang' dan menarik jarum penyedutnya, air liur yang tertinggal dikulit manusia akan menyebabkan benjolan kecil yang gatal. 
Nampak betapa mahkluk kecil ini lengkap dengan senjata layaknya seperti berperang. Sungguh tiada siapa di dunia ini yang dapat menandingi ciptaan Allah s.w.t. Sekecil-kecil nyamuk boleh memudaratkan sebesar-besar manusia. Nyamuk juga ada diceritakan didalam Al-Quran. Unikkan ciptaan Tuhan. Subhanallah.

No comments:

Post a Comment

Budak Baik Cakap